بنر (انیمه)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
زندگی بنل: داستان سنجاب خاکستری
Japanese magazine cover showing Bannertail: The Story of Gray Squirrel
シートン動物記 りすのバナー
(Bannertail: The story of gray squirrel)
مجموعه تلویزیونی انیمه
کارگردانفومیو کوروکاوا
استودیونیپون انیمیشن
شبکهتی‌وی آساهی
پخش اصلی ۷ آوریل ۱۹۷۹ ۲۹ سپتامبر ۱۹۷۹
قسمت‌ها۰۲۶
نشان درگاه درگاه انیمه و مانگا

بنل سنجاب کوچولو با نام اصلی زندگی بنل: داستان سنجاب خاکستری (シートン動物記 りすのバナー, Shīton Dōbutsuki Risu no Banā) مجموعه کارتونی شامل ۲۶ اپیزود محصول استودیو نیپون انیمیشن است که به کارگردانی فومیو کوروکاوا[و ۱] نخستین بار در ۷ آوریل ۱۹۷۹ از شبکه تی‌وی آساهی پخش شد.[۱]

این مجموعه که با نام ژاپنی شیتون دوبوتسوکی ریسو نو بانا[و ۲] پخش شد برگرفته از کتابی به عنوان: زندگی بنل: داستان سنجاب خاکستری[و ۳] نوشته ارنست تامسون ستون[و ۴] در سال ۱۹۲۲ در ۲۶ اپیزود ساخته شده و داستان زندگی سنجاب جوانی را نشان می‌دهد که از بچگی یتیم بوده و توسط انسان‌ها پیدا شده و فرزندخوانده گربه مادر مهربانی است که مسئولیت پرورش و بزرگ کردنش را به عهده گرفته‌است.[۲] این مجموعه تلویزیونی برای نخستین بار در دهه شصت از صدا و سیمای جمهوری اسلامی پخش شد.

داستان[ویرایش]

قهرمان اصلی این مجموعه، یک سنجاب خاکستری جوان است که از کودکی یتیم بوده و فرزندخوانده یک گربه مادر مهربان بود که یک آتش‌سوزی در نخستین اپیزود این دو را از هم جدا کرد. بنر پس از آتش‌سوزی به ناچار به جنگل می‌گریزد و در آنجا با سنجاب‌های وحشی آشنا می‌شود.

بنر در طی داستان‌های این مجموعه در کنار آموزه‌هایش در زندگی با گربه و نزدیکی به انسان‌ها و آنچه در میان سنجاب‌های وحشی آموخته داری شخصیت شجاع و نترس است که مخصوصاً هنگام محافظت از دوستانش حتی به دشمنان حمله‌ور می‌شود.

در هر اپیزود حوادثی برای او یا سنجاب‌های دیگر پیش می‌آید و چگونگی رهایی از این حوادث در مسیر سفر آن‌ها تا مقصد داستانی است که در مجموعه ۲۶ اپیزود نقل می‌شود.

شخصیت‌ها[ویرایش]

  • بنر: قهرمان اصلی این مجموعه، یک سنجاب خاکستری جوان که زنگوله کوچکی به گردن دارد. او از کودکی یتیم بوده و فرزندخوانده یک گربه مادر مهربان بود. او سنجابی شجاع، کنجکاو، مهربان و دوست‌داشتنی است که به دلیل همزیستی با انسان و گربه واکنش‌هایش نسبت به اتفاقات اطرافش همانند سنجاب‌های دیگر نیست.
  • سو: سنجاب‌خانم کوچکی که همیشه یک گل در موهایش دارد. او در آموزش بنر نقش مهمی دارد. سو و بنر دوستان خوب و صمیمی هستند و در اپیزود آخر سو با بنر ازدواج کرده و صاحب فرزند شده‌اند.
  • پدربزرگ: او پدربزرگ سو است و کهنسال‌ترین و عاقل‌ترین سنجاب در گروه سنجاب‌ها. در جریان حادثه‌ها و اتفاقات تصمیمات و نصیحت‌های عاقلانه و درست او گروه سنجاب‌ها را از خطر می‌رهاند.
  • کلِی: او نخستین سنجابی است که با بنر آشنا می‌شود. از بنر جوان‌تر است و پس از اینکه بنر او را از دست روباه نجات می‌دهد بهترین دوست او می‌شود.
  • گوچا و رادورو: دو دوست بنر که کارهای خنده‌دار از آن‌ها سر می‌زند. این دو معمولاً در گروه ساز مخالف می‌زنند و با تصمیمات مخالف هستند. پس از نجات رادورو از دست لاک‌پشت گازگیر توسط بنر این دو از دوستان نزدیک بنر می‌شوند.
  • آکاچو: سنجابی که گوش‌های نسبتاً کشیده‌ای دارد و برای ازدواج با سو با بنر رقابت دارد. او شخصیتی حیله‌گر و مغرور دارد.
  • عموجغد شاخدار: نخستین جانور ساکن جنگل که بنر با او برخورد کرد. در ابتدا جغد قصد خوردن بنر را دارد و بنر که خود را گربه می‌پنداشت به جای فرار کردن به عموجغد شاخدار حمله می‌کند که این عمل او باعث جلب توجه و احترام عموجغد شاخدار نسبت به بنر و دوستی با او شود. هنگام شلیک شکارچیان به بنر عموجغد شاخدار مورد اصابت تیر قرار گرفته و می‌میرد.
  • » کاکولی: یک دارکوب کوچک بود که در کارتون شخصیت خبررسان داشت و همیشه این جمله را می‌گفت یک خبر بد یک خبر بد یا می‌گفت یک خبر خوب یک خبر خوب این شخصیت خبررسان بود.

صداپیشگان نسخهٔ فارسی[ویرایش]

واژه‌نامه[ویرایش]

  1. Fumio Kurokawa
  2. シートン動物記 りすのバナー
  3. Bannertail: The Story of Gray Squirrel
  4. ErnestThompson Seton

منابع[ویرایش]